Je bent eindelijk begonnen met Instagram, of wellicht ben je al een tijdje bezig, maar nu kom je voor een keuze te staan: wat voor account moet je kiezen? Instagram geeft je 3 verschillende opties: een persoonlijk account, een bedrijfsaccount of een creator-account. Tijd voor wat uitleg over die drie!

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik sinds kort gewisseld ben van een bedrijfsaccount naar een creator-account. Dat heb ik vooral gedaan om te testen wat de verschillen zijn tussen de twee. Ondertussen ben ik blij met de switch en van plan om een creator-account te blijven gebruiken. Hoe wat en waarom leg ik verderop uit. Eerst maar eens uitleggen wat die drie precies inhouden.

Een persoonlijk Instagram account

Een persoonlijk account is het meeste geschikt op het moment dat je – je verwacht hem al – Instagram persoonlijk gebruikt. Is Instagram voor jou niets meer dan een plek waar je foto’s van jou en je vrienden kan delen? Dan is deze optie het meest voor jou geschikt.

Het persoonlijke account is het meest basic van de drie. Dat houdt in dat je alle normale functies van Instagram tot je beschikking hebt (het posten van foto’s, stories, etc.), maar geen extra inzichten hebt. Als persoonlijk gebruiker heb je die ook helemaal niet nodig.

Een Instagram bedrijfsaccount

Zet je Instagram zakelijk in, dan was dit tot voor kort de enige logische keuze. Dit account geeft je meer inzicht in het effect van je post en stories. Zo zie je bijvoorbeeld hoeveel mensen je post heeft bereikt, wie jouw story hebben bekeken, op welke momenten jouw volgers online zijn en wie er door hebben geklikt naar de link in jouw bio. Handige statistieken die je als bedrijf graag wilt analyseren! Op basis daarvan kan je namelijk jouw strategie aanpassen. Je kan bijvoorbeeld ervoor kiezen om op een andere dag te gaan posten, omdat dan meer van jouw volgers online zijn.

Het enige nadeel hiervan, is dat dit account met name gericht is op bedrijven. Daarmee valt er een vrij grote groep tussen wal en schip, omdat zij als influencer niet gelijk zijn aan persoonlijke gebruikers, maar ook niet aan bedrijven. Daarom kwam Instagram met het creator-account.

Een Instagram Creator-account

Begin 2019 begon Instagram met het testen van het Instagram Creator account, ook wel ‘makersaccount’. Dit account is dus specifiek gericht op gebruikers die zich richten op het maken van content, ook wel influencers. De verschillen met een bedrijfsaccount zijn niet enorm, maar zitten hem vooral in uitgebreidere statistieken en een overzichtelijker postvak voor je DMs. Daarnaast heb je als creator-account de mogelijkheid om in te stellen of je jouw contactgegevens en categorielabels deelt.

Wat betreft de uitgebreidere statistieken heb je als creator inzicht in het aantal mensen dat jou volgt en ontvolgt. Je ziet niet wie jou ontvolgt, maar wel het aantal mensen. Dit wordt daarnaast ook gekoppeld aan de posts en stories die je plaatst. Zo kan je makkelijker zien welke posts en stories wel of niet werken.

Een groot nadeel aan het Instagram Creator account is wel dat je Third Party Apps niet automatisch kan laten posten. Je kan dus wel je posts inplannen met deze apps, maar zult vervolgens de posts nog handmatig moeten plaatsen.

Waarom ik voor een creator-account kies

Tot voor kort heb ik altijd gebruik gemaakt van een bedrijfsaccount. Daar was wat mij betreft helemaal niks mis mee, maar zoals ik al zei wilde ik graag uittesten wat de verschillen zijn met een creator-account en wil ik ondertussen niet meer terug. Dat klinkt misschien wat gek, omdat ik zeker wel sta ingeschreven als bedrijf. Zou een bedrijfsaccount dan niet logischer zijn? Ik vind zelf van niet.

Dat komt ten eerste omdat ik alles opbouw vanuit personal branding en niet vanuit een bedrijf. In dat opzicht past het influencer verhaal dan ook beter bij me. Ten tweede is het ook erg ideaal om te zien wat de verschillende posts doen met mijn volgers en of mijn account wel of niet groeit. Ik vind het bijvoorbeeld niet erg als mijn aantal volgers gelijk blijft, omdat oude volgers worden ingewisseld voor nieuwe. Door een switch in hoe ik mijn account gebruik, passen die oude volgers toch minder goed bij mij en liggen de nieuwe volgers wel in mijn doelgroep. In dat opzicht vind ik dus wel dat mijn account groeit, ook al zie je dat niet terug in het volgers aantal.

Maar zoals ik hierboven al noemde, is het voor mij wel een groot nadeel dat ik posts niet automatisch kan laten plaatsen met Planoly. Dit is voor mij de enige reden om wellicht toch terug te switchen naar een business account.

Wat moet jij doen?

Dit is natuurlijk enorm afhankelijk van jouw situatie, maar ik denk dat er in de basis 3 opties zijn:

  1. Je zet Instagram niet in voor jouw marketing of het bereiken van een doelgroep. Dan is een persoonlijk account de logische keuze.
  2. Jouw profiel gaat over jouw bedrijf. Je gebruikt het bedrijfslogo als profielafbeelding en laat jezelf niet in bijna iedere post terugkomen. Dan is een bedrijfsaccount de logische keuze.
  3. Je bent actief als influencer of gebruikt jouw account voor je personal branding. Dan is een creator-account de slimste keuze.

Kom je er nog niet uit? Plaats hieronder een reactie of stuur mij een bericht op Instagram, dan kijk ik graag met je mee!